Etappe 2, Auckland - Taupo - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Thijs Mahler - WaarBenJij.nu Etappe 2, Auckland - Taupo - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Thijs Mahler - WaarBenJij.nu

Etappe 2, Auckland - Taupo

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

10 November 2013 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Zie etappe 1, voor de eerste anderhalve week.

Vrijdag 11 oktober vertrokken we met een nieuwe bus uit Auckland, en hadden Kenneth, Luke en ik eindelijk het gevoel dat het ging beginnen.
De eerste anderhalve week was heel relaxed maar met 10 man in een bus en in 4 dagen van Christchurch naar Auckland, zorgt er niet voor dat je heel veel van het land ziet maar voornamelijk kilometers aan het maken bent.

Nu gingen we dus de touristiche route omlaag en hadden we zo'n 40 mensen in de bus zitten.

Het was een divers gezelschap waarvan ik een aantal mensen al kende van de bay of islands maar het gros eigenlijk nog niet.

De eerste stop was hot water beach, er was hier niet gek veel te doen, behalve dan het feit dat je als rasechte Duitser een kuil moest graven op het strand, deze vulde zichzelf vervolgens met heet vulkanisch water en zo had je je eigen zwembadje op het strand. Na een hoop gehannes met scheppen en kokendhete kuilen omdat we te hoog hadden gegraven hebben we uiteindelijk maar iemand anders zijn kuil gebruikt. Na dit enerverende gebeuren was het tijd voor fish en chips, in de tussentijd vond ik het wel een goed idee om even het springkussen uit te proberen, na een paar mislukte frontflips op het springkussen, lukte het tot mijn verbazing wel, alleen kreeg mijn linkerknie bij de landing een flinke opdonder. Ik zag al een rampscenario van 3 weken nieuw zeeland zonder outdoor activiteiten, maar het bleek gelukkig meer een kwestie van het eruit lopen.

Die avond was weer een rustig avondje met 4 lions in de tv room en op tijd naar bed.

Zaterdag vervolgden we onze weg naar Waitomo, hier zijn de beruchte Glowworm caves en kan je Black water raften, (in een tube door een rivier in een grot en van dingen afpringen) Ik had al van Jefton en Vicky en Haly gehoord dat dit fantastisch was en had me hier dan ook erg op verheugd, helaas was door de regen van de laatste paar dagen de rivier te hoog voor black water rafting en moet ik dus nog een eer terug om dat te doen.

In plaats daarvan ben ik gaan caven, dit was uiteindelijk ook erg de moeite waard maar toch he, geen water. Het caven was vrij pittig met een geblesseerde knie en was klimmen tussen spelonken, langs smalle richels op 30 meter hoogte manouvreren, abseilen en nog meer en dat allemaal in het donker. Uiteindelijk duurde de hele tocht 4 uur en tegen de tijd dat we weer in het hostel waren, was het al kwart voor 8, snel even wat te eten gemaakt en vervolgens naar de ar gegaan. Hier had onze busschauffeur Steve de bar omgetoverd tot drankspellokaal en binnen een uur was het een behoorlijke chaos in het kleine kroegje.

Nadat de toko om 1 uur dichtging vonden een aantal mensen het een puik plan om een afterparty te houden, deze vond plaats in Alex en Darryls room en bestond uit 20 mensen in een tweepersoonskamer.
Dit was een geniale avond en de meeste mensen voelden zich ook knap belabberd de volgende ochtend.

De volgende stop op het programma was Rotorua, dit is de Maori capital of New Zealand en heeft ook de hoogste misdaadcijfers van heel Nieuw Zeeland, ons werd dan ook stellig afgeraden om na zonsondergang de straat nog op te gaan. De Maori's zijn een tijdje terug vanuit Fiji, en een aantal andere Polynesische eilanden met Waka's (grote kano's ) naar Nieuw Zeeland gevaren en waren hier ver voordat de Engelsen voet aan wal zetten. De huidige situatie is minder gespannen dan die in Australie met de aboriginals maar een goed gesprek met Olivia een Nieuw Zeelandse in de bus, leerde mij dat de verhoudingen toch verre van optimaal zijn. Tenzij er rugby moet worden gespeeld dan is alles weer goed namelijk.

Rotorua is ook middenin een vulkansich gebied en hier zijn ook allemaal warmwaterbronnen en geisers te vinden, grote nadeel is dat de hele omgeving van Rotorua naar zwavel stinkt wat ook weer iets et de vulkanische activiteit te maken heeft. Kiwi's noemen het dan ook wel rottenRua.

Hier aangekomen hadden we de keus of rodelen met Steve de buschauffeur,of een bezoekje aan Hobbiton de filmset waar een deel van the shire te bezichtigen is. Ik wilde graag gaan rodelen maar gezien het feit dat ik twee weken daarvoor alle Lord of the Rings movies in 1 dag had bekeken en het feit dat je er toch bent. Zorgden ervoor dat ik een uur later in de bus richting Hobbiton zat met Dave, Nelli, Ben & Rich, Darryl, Alex en Robin

De filmset was leuk om te zien, maar om nou 105 dollar voor een uurtje set te betalen, mocht je in de buurt zijn en je bent geen hele grote fan dan zou ik het lekker laten. De felbegeerde foto in een Hobbithol is wel in the pocket alsmede een synthetisch blaadje van de grote boom, die centraal staat in descene waar Bilbo zijn verjaardag viert.

Na een afsluitende pint in the Green Dragon, waar Dave al twee uur lang liedjes over aan het zingen was. (You can keep your're fancy ales, you can drink them by the flagon, but the only brew for brave and true, comes from the green dragon) Was het weer terug naar Rotarua, daar hadden we 5 minuten voordat de tweede activiteit van de dag een feit was, een traditionele Maori avond, dit hield in traditionele Maori spelletjes, een Haka, een korte geschiedenis en een uitstekende maaltijd bereid op traditionele wijze.

Deze avond was op en top touristisch, maar in het kader van het gedachtegoed 'hoe groot is de kans dat je bij een Maori op de koffie gaat' was het zeker interessant en bij vlagen vermakelijk.
Die avond nog even de Base bar ingedoken maar het verder niet heel laat gemaakt.

De volgende morgen stond Taupo (alweer Taupo, ja alweer Taupo op het programma) omdat het weer typisch Brits/Nederlands te noemen was en de activiteiten die velen van ons wilden doen (Tongariro crossing en Skydive) niet open waren vanwege het weer, werd er door een aantal mensen besloten om geen risico's te nemen en 5 dagen in Taupo te blijven.

Omdat miin batterij het gaat begeven stop ik hier voorlopig en zal z.s.m. de volgende etappe online zetten.

• 16 November 2013 - 23:46

Marina:

Hi Thijs,
    compliment voor je reisverslag. Ik kijk er steeds naar uit.